چهارشنبه، خرداد ۰۸، ۱۳۸۷

به هنگام گزیدگی با ستاره دریایی ( جلی فیش ) چه کارهایی انجام دهیم؟

گاه گاهی در خبر ها میشنویم عروس دریایی جان یک کودک را گرفت.
ما كه تجربه نكرديم و خدا اون روز رو هم نیاره اما فکر این جلی فیش بد جوری مغزم رو پر کرده چون مي گن نیش بسیار دردناک عروس دريايي استراليايي كه مي‌تواند با زهر خود انسان را در كمتر از سه دقيقه از پاي در بياورد و چنگالهای بیش از سه متری آن اغلب کشنده است و قربانیان در بیشتر موارد با نیش این حیوان و قبل از رساندن خود به ساحل جان خود را از دست می‏دهند. .اين جاندار نمي‌تواند شكار خود را تعقيب كند و همچنين به علت برخورداري از اندامي ژله مانند نمي‌تواند با هيچ جانداري درگير شود و به همين علت بايد بتواند در صورت نزديك شدن شكار و يا يك جاندار مزاحم، تنها با يك تماس آن را از پاي درآورد و به همين علت به چنين سم مرگباري مجهز شده‌است.
اما به راستی به هنگام گزیدگی با ستاره دریایی ( جلی فیش ) چه کارهایی انجام دهیم؟
قبل از نوشتن توصیه ها این رو اضافه کنم که بيشتر گونه‌هاي‌ آبزي‌ نواحي‌ معتدل‌ جهان‌، خطرناك‌ نيستند ولي‌ برخي‌ از گونه‌هاي‌ استوايي‌ مي‌توانند باعث‌ مسموميت‌ شديد بشوند. گهگاه‌ مرگ‌ در اثر فلج‌ عضلات‌ قفسه‌ سينه‌ و بسيار به‌ ندرت‌ در اثر آنافيلاكسي‌ رخ‌ مي‌دهد.ستاره‌ دريايي‌، مرجان‌ و شقايق‌ دریایی هم نيش‌هاي‌ دردناكي‌ دارند. زهر آنها در سلول‌هاي‌ نيشي‌ قرار دارد كه‌ به‌ پوست‌ مي‌چسبند. عروس دريايي (jellyfish) و ديگر جانوران زير شاخه‌ هيدروئيدها (Cnidaria) سلول‌هاي گزنده‌اي به نام كنيدوسيت دارند. اين سلول‌ها، رشته توخالي كوچكي را با شتابي باورنكردني به سوي هر چيزي پرتاب مي‌كنند سپس زهري را از راه آن رشته به درون هدف وارد مي‌كنند. خارتنان دريائى با خارهاى تيز پوشيده شده‌اند. اين خارها مى‌توانند بعد از تماس با پوست شکسته و در آن جايگزين شوند. در نتيجه درد شديد و مداوم ايجاد مى‌شود و زخم بعداً عفونى خواهد شد مگر اينکه خارها بيرون آورده شوند. اگر خارها در دست‌ها يا پاها فرو رفته است، اين‌کار بايد توسط يک شخص ماهر و به‌وسيلهٔ سوزن خياطى انجام شود. در صورتى‌ که فرورفتگى خار عميق باشد بايد با پزشک خود مشورت کنيد.
در موردگزيدگى توسط مرجانها و شقايقهاى دريائي، دستورالعملهاى ذکرشده براى عروس دريائى را اجراء کنيد.
و اما روشهای مبارزه با نیش جلی فیش:
1 – در نواحی ساحلی سریعا از نجات غریق یا مامورین گارد ساحلی کمک بخواهید و برای تقاضای امبولانس در استرالیا به 000 زنگ بزنید و سعی کنید شرايط‌ انتقال‌ به‌ بيمارستان‌ شخص آسیب دیده را فراهم کنید زیرا در موارد حاد گزیدگی منجر به قطع تنفس , افزایش شدید فشار خون یا ایست قلبی میگردد.
2 – شخص آسیب دیده را در صورتیکه خطر دیگری متوجه او نباشد از محل دور کنید و به‌ فرد حادثه‌ ديده‌ اطمينان‌ بخشيد و او را تشويق‌ كنيد كه‌ آرام باشد و بنشينيد يا دراز بكشد. درصورت‌ شديد بودن‌ آسيب‌ با وجود واكنش‌ خطرناك‌، با مركز اورژانس‌ تماس‌ بگيريد و آمبولانس‌ درخواست‌ كنيد.
3 – گرچه محل گزیدگی خارش فراوان دارد اما باید از خاراندن آن شدیداً احتراز نمود. به‌ مدت‌ 10 دقيقه‌ از يك‌ يخ‌ يا كمپرس‌ سرد ، بر روي‌ پوست‌ استفاده‌ كنيد تا درد و تورم‌ تسكين‌ پيدا كند؛ قسمت‌ آسيب‌ ديده‌ را بلند كنيد. با يك‌ بانداژ رولي‌، اندام‌ را در بالاي‌ محل‌ نيش‌ به‌ آرامي‌ ببنديد و اندام‌ آسيب‌ ديده‌ را بي‌حركت‌ كنيد. روى گزیدگی را مطلقا مالش ندهيد زيرا اين عمل باعث تحريک ترشح توسط نماتوسيت‌هاى باقى مانده مى‌شود. در گزیدگی با ستاره‌ دريايي‌ استوايي‌ مقادير فراواني‌ از سركه‌ خانگی يا آب‌ دريا را روي‌ ناحيه‌ آسيب‌ ديده‌ بريزيد تا سلول‌هاي‌ نيشي‌ (nematocysts) از توان‌ بيفتند. استفاده از الکل يا جوش‌شيرين هم مفید خواهد . در آمريکا ماليدن مواد نرم‌کننده گوشت (حاوى پاپائين) روى پوست مبتلا رايج است.
این مطلب رو راجع به پاپائین تو پرانتز بگم : مهم‌ترين خاصيت گياه پاپایا وجود ماده‌اي به نام «پاپائين» در شيره تنه درخت و همچنين ميوه كال آن است پاپائين ماده‌اي شبيه «پپسين» است؛ آنزيم پاپائين هضم كننده قوي پروتئين مي باشد كه در هنگام هضم با پپسين مشاركت دارد پپسين آنزيمي است كه از معده انسان براي هضم پروتئين‌ها ترشح مي‌شود. ميوه اين گياه داروي دستگاه گوارش ، ضد حساسيت ، گياهي مناسب براي بهبود زخم، بسيار مقوي،ميوه پاپايا در موارد آكنه، يبوست، بيماري هاي قلبي، سوءهاضمه، اختلالات كليوي، اختلالات كبد، تومورها، زخم معده، كاهش وزن به كار مي رود. در پزشكي از پاپائين به عنوان هضم كننده و برداشتن نسوج فاسد و مرده و در داروسازي به عنوان عامل پخش كننده داروها استفاده مي شود. بيش ترين مقدار مصرف پاپائين در صنايع گوشت و كالباس مي باشد.عصاره پاپايا خون سازي را تقويت مي كند، توانايي انعقاد خون را بالا مي برد، مليّن بسيار خوبي است، اشتها را تحريك نموده و كليه ها، كبد و روده ها را شستشو مي دهد. پتاسيم و منيزيم فراوان دارد كه به دستگاه عصبي و گوارش كمك مي كند.اين گياه براي انعقاد خون و بند آوردن خون ريزي نيز بسيار مفيد است پاپائين يك آنزيم مؤثّر براي از بين بردن انگل هاي روده نيز محصوب مي شود. بروملين نيز مانند پاپائين ماده اي است كه كمك مي كند معده بتواند پروتئين را به راحتي هضم نمايد و در كنسرو آناناس نيز يافت مي شود.
در گزيدگى‌هاى شديد موضع را خيس کنيد و آن را با جوش‌شيرين به مدت ۲۰ دقيقه بپوشانيد. سپس جوش‌شيرين بيشترى روى موضع بگذاريد و بعد از مدتى براى برداشته شدن سلول‌هاى گزنده روى پوست را با چاقو بتراشيد. بعد آن را در آب فرو بريد، خشک کنيد و از پماد هيدروکورتيزون (cortaid) استفاده کنيد.
4 - اگر علائم عمومى که در بالا ذکر شد بروز کرد، يا مخصوصاً درد شديد بود، بيمار بايد به مرکز فوريت‌ها براى دريافت داروهاى مخدر، اکسيژن، اپى‌نفرين و انجام اقدامات حمايتى قلبى و تنفسي، انتقال يابد.
دو خبر هم در مورد این جانور بشنوید :
1 - به گزارش اسوشيتدپرس، تكنولوژي به ياري شناگران و غواصان شتافته است. محققان امريكايي يك برنامه كامپيوتري طراحي كرده‌اند كه وجود و حركات عروس دريايي را پيش بيني مي‌كند .اين يك سيستم اينترنتي است كه از مكانهايي كه احتمال وجود عروس دريايي در انجاها هست نقشه‌اي تهيه و منطقه امن را مشخص مي‌كند .بنابراين شناگران و غواصان در خارج از محدوده آنهابه شنا و غواصي مي‌پردازند .محققان اميدوارند بتوانند موجودات سمي ديگر همچون قارچ‌هاي دريايي را كه موجودات صدفدار دريايي را مسموم مي‌كنند؛رديابي كنند.
2 - بر پايه‌اي آن چه كه دو نوآور آمريكايي انجام داده‌اند، به‌زودي سلول‌هاي گزنده‌ عروس دريايي را مي‌توان براي وارد كردن دارو به بدن به كار برد.اين دو نوآور بي آن كه سلول‌هاي گزنده را بكشند يا آن‌ها را به شليك كردن وادارند، با گذاشتن آن‌ها در دماي نزديك به هفتاد درجه‌ي سانتي‌گراد براي چند دقيقه، زهر آن‌ها را بيرون كشيدند. آن گاه مي‌توان سلول‌هاي خالي را براي مكيدن هر ماده شيميايي كه مي‌خواهيم به فردي تزريق كنيم، به كار گرفت.سلول‌ها را مي‌توان به صورت يك وصله پوستي روي پوست بيمار گذاشت و سپس با فشاري همراه با چند پالس الكتريكي با ولتاژ پايين، آن‌ها را به آتش كردن واداشت. آن‌ها لوله‌هاي كوچكشان را پرتاپ خواهند كرد كه به درون پوست وارد مي‌شوند و ماده‌ي شيميايي جديد را تزريق مي‌كنند. چون هيچ گونه زهري در كار نيست، تزريق بسيار تند و بي‌درد خواهد بود و رشته‌ها نيز با برداشتن وصله‌ پوستي برداشته مي‌شوند.اين دو نوآور بر اين باورند كه اين روش را مي‌توان براي درمان ناراحتي‌ها پوستي مانند جوش صورت يا تزريق داروهايي مانند انسولين به ديابتي‌ها به كار گرفت.
منبع:
http://home.arcor.de/soheil.sakhtianchi/f_khordaniha/f_miveha/papaya.htm
Barry Fox, Jellyfish injections, NewScientist.com news service
پی نوشت:
امروز هم شد 20 ماه و 23 روز...ویکی جون تورو خدا بسه دیگه تکلیفمون رو تعیین کن وگرنه دعا میکنم جلی فیش نیشت بزنه!!!!!!

هیچ نظری موجود نیست: